WO1997000080A1 - Pharmaceutical preparation with cyclosporin a - Google Patents

Pharmaceutical preparation with cyclosporin a Download PDF

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Publication number
WO1997000080A1
WO1997000080A1 PCT/EP1996/002559 EP9602559W WO9700080A1 WO 1997000080 A1 WO1997000080 A1 WO 1997000080A1 EP 9602559 W EP9602559 W EP 9602559W WO 9700080 A1 WO9700080 A1 WO 9700080A1
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Prior art keywords
cyclosporin
pharmaceutical preparation
content
preparation according
vitamin
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Application number
PCT/EP1996/002559
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German (de)
French (fr)
Inventor
Karin Klokkers
Wilfried Fischer
Original Assignee
Hexal Ag
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Filing date
Publication date
Application filed by Hexal Ag filed Critical Hexal Ag
Priority to AU63556/96A priority Critical patent/AU705155B2/en
Priority to EP96922803A priority patent/EP0833655A1/en
Priority to CA002224792A priority patent/CA2224792C/en
Publication of WO1997000080A1 publication Critical patent/WO1997000080A1/en
Priority to US09/204,782 priority patent/US6696413B2/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K38/00Medicinal preparations containing peptides
    • A61K38/04Peptides having up to 20 amino acids in a fully defined sequence; Derivatives thereof
    • A61K38/12Cyclic peptides, e.g. bacitracins; Polymyxins; Gramicidins S, C; Tyrocidins A, B or C
    • A61K38/13Cyclosporins
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K9/00Medicinal preparations characterised by special physical form
    • A61K9/48Preparations in capsules, e.g. of gelatin, of chocolate
    • A61K9/4841Filling excipients; Inactive ingredients
    • A61K9/4858Organic compounds

Definitions

  • the invention relates to pharmaceutical preparations which contain an effective amount of cyclosporin A in combination with emulsifying vitamin E derivatives and a further emulsifier.
  • Cyclosporin A is a cyclic, water-insoluble, non-polar undecapeptide.
  • the compound is a highly effective immunosuppressant obtained from fungal cultures (Cane et al., Transplant TROC. 13, 349-358 (1981); Ferguson et al., Surgery 92, 175-182 (1982)).
  • the drug is used to prevent rejection of transplanted allogeneic organs (Bennett & Norman, Arzn. Rev. Med. 37, 215-224 (1986); Van Basen, Surg. Clin. North At the. 66, 435-449 (1986)). Its immunosuppressive effect is based on a selective inhibition of cell function, the survival of z. B.
  • Cyclosporin A is a lipophilic molecule with a molecular weight of 1202 daltons. Due to the poor water solubility and the high lipophilicity of cyclosporin A, its pharmaceutical compositions with conventional solid or liquid pharmaceutical carriers often have disadvantages. Thus, the cyclosporins from such compositions are not satisfactorily absorbed (Cavanak & Sucker, Formulation of Dosage Forms, Prog. Allergy 38, 65-72 (1986)), or the compositions are not well tolerated, or they are in the Storage not sufficiently stable, for example against the crystallization of the cyclosporin. Often the dissolved concentration is low in relation to the dose of up to 1 g daily, e.g. B.
  • cyclosporin A is limited by the main side effect in chronic use, which is the nephrotoxicity of the active substance itself (Van Buren, Surg. Clin. North Am. 66, 435-449 (1986)) . Kidney toxicity also occurs in about 80% of kidney transplant patients (Kahan, Dial. Transplant. 12, 620-30 (1983)), specifically because of this substance-inherent side effect which is used to protect the transplant from rejection.
  • cyclosporin treatments in various autoimmune diseases include, in addition to nephrotoxicity, hypertension, hyperkalemia, hyperuricoemia, hepatotoxicity, anemia, hypertrichiosis, gingival hyperplasia, gastrointestinal side effects, tremor and paresthesia (Von Graffenerosporine in, Autoimmune Diseases, editor Schindler, Springer Verlag, Berlin, pages 59-73 (1985)).
  • nephrotoxicity The acute nephrotoxicity induced by cyclosporin is dose-dependent and correlates with the cyclosporin blood levels.
  • Acute cyclosporin ephrotoxicity is morphologically associated with tubular lesions which are characterized by inclusion bodies, isometric vacuolization and microcalcification (Mihatsch et al., Transplant. Proc. 15, 2821 (1983)). This leads to a decrease in the glomerular filtration rate, as can be seen from the rapid increase in serum creatinine in cyclosporin-treated patients.
  • Thromboxan is a prostanoid and therefore a metabolite of arachidonic acid from the cyclooxygenase cycle.
  • the other prostanoids are prostaglandins and prostacyclins.
  • Prostanoids are very effective mediators that arise during immunologically generated inflammatory processes. They can fundamentally change renal hemodynamics (Morley; in: Lymphokines, Pic Editor, Academic Press, New York, 4, 377-391 (1981)).
  • EP-A-0 305 400 describes the relationships between impaired prostanoid synthesis and nephrotoxicity. Thereafter, the administration of cyclosporin is accompanied by an increased synthesis of thromboxane B2, a mediator of inflammation. Accordingly, cyclosporin should also promote the formation of prostaglandins of the E series, also inflammation mediators. The rejection of human kidney transplants has been associated with a rapid increase in renally eliminated thromboxane B2.
  • EP-A-0 305 400 also describes the use of w3-unsaturated fatty acids in combination with cyclosporin A to inhibit prostaglandin or thromboxane formation.
  • a disadvantage of long-term w3 fatty acid administration is the development of a vitamin E deficiency.
  • Deficiency states are e.g. B. hemolysis and a shortened lifespan of the erythrocytes.
  • vitamin E deficiency leads to degenerative muscle changes, creatinuria, increased hemolysis of the erythrocytes and to the influencing of certain hormones and enzymes as well as the protein and arachidonic acid metabolism (Machlin, Vitamin E; in: Machlin, Handbook of Vitamins: Nutritional , Biochemical and Clinical Aspects, pages 99-145, Marcel Dekker, New York, 1984).
  • EP-A-0 305 400 only describes a concentration with 12.5 mg cyclosporin A per gram of fish oil. With a usual daily dose of more than 300 mg cyclosporin A, this means a total intake of about 24 grams of the preparation and with 1 g cyclosporin A of 80 g preparation. This is an unreasonably high amount of oil for patients, which, for example, encapsulated in soft gelatin capsules would lead to a daily intake of 24 capsules with 300 mg of cyclosporin A. Parenteral application by infusion would be, with an optimistic calculation, 10 percent.
  • oil-containing infusion emulsion means an amount of approximately 240 ml of emulsion with 300 mg of cyclosporin A, a volume which can only be infused over a long period of time. Both aspects absolutely oppose a chronic application, as is necessary for transplant patients.
  • the formulations according to DE-B-2 907 460 are distinguished by a very high solution. like for cyclosporin A, However, they have the disadvantage that they only comprise vegetable oils which do not contain any substances that inhibit prostaglandin or thromboxane synthesis. This means that the preparations do not inhibit the nephro-toxicity of cyclosporin A.
  • the commercially available parenteral solution of cyclosporin A contains in 1 ml solution 50 mg cyclosporin A, 32.9% ethanol and 650 mg Cremophor EL, an ethoxylated, hydrogenated castor oil.
  • Cremophor EL is nephrotoxically similar to cyclosporin A itself (Thiel et al., Clin. Nephrol. 25 (Suppl. 1), 540-542 (1986 ); Finn et al., Renal Failure 11, 3-15 (1989)).
  • Cremophor EL leads in the isolated, perfused rat kidney to a clear renal vasoconstriction with reduced renal blood flow and tubular dysfunction (Besarab et al., Transplantation 44, 195-201 (1987); Luke et al., Transplantation 43, 795-799 (1987)).
  • Cremophor EL causes anaphylactic reactions up to shock (Chapuis et al., Engl. J. Med. 312, 1259 (1985), Leunis ⁇ sen et al., Lancet 1, 637 (1986); Magalini et al., Transplanta Tion 42, 443-444 (1986)). Cremophor EL was regarded as the cause of the anaphylactoid reaction since it leads to histamine liberation (Ennis et al., Agents Action 12, 64-80 (1982)). In some therapy cases with the iv solution, the allergic reaction was observed when first used in humans (Friedmann et al., Am. J. Med.
  • cyclosporin A The beneficial immunosuppressive properties of cyclosporin A are used in the treatment of psoriasis. Due to its high molecular weight and its very high lipophilicity, however, cyclosporin A is unable to penetrate intact skin, especially the stratum comeum. For this reason severe cases of psoriasis treated with oral and parenteral cyclosporin administration.
  • the disadvantage of this application is the systemic side effects on the circulation (hypertension) and kidney function.
  • Topical preparations for the treatment of psoriasis which would reduce the systemic side effects, require absorption promoters, such as.
  • B. Propylene glycol and Azone (Duncan et al., British Journal of Dermatology 123, 631-640 (1990)).
  • the object of the present invention is now to find an advantageous solvent system which dissolves cyclosporin A in sufficient quantity so that it can be taken orally in the daily dosage which is therapeutically customary, and can reduce the nephro-toxic effect and, when applied topically, both promote skin permeation as well as support the healing process in the treatment of psoriasis.
  • a pharmaceutical preparation which consists of cyclosporin A, an emulsifying ⁇ -tocopherol derivative, an ethoxylation product of vegetable oils, fatty acids or fats as a further emulsifier and a pharmaceutically customary alcohol or contains them.
  • This pharmaceutical preparation can be characterized by D-o; -tocopherol polyethylene glycol 1000 succinate (vitamin E-TPGS) as an ⁇ -tocopherol derivative.
  • the pharmaceutical preparation can also be characterized by a content of ⁇ -tocopherol derivative of up to 9 times the amount based on cyclosporin A.
  • the pharmaceutical preparation can also be characterized by a content of cyclosporin A ⁇ 10% based on the composition.
  • the pharmaceutical preparation can also be characterized by its ethanol or isopropanol content as the pharmaceutically customary alcohol, in particular in amounts of up to 30%.
  • the pharmaceutical preparation can also be characterized by a content of ethoxylated castor oil as a further emulsifier.
  • the pharmaceutical preparation can also be characterized by a thickener content.
  • emulsifying ⁇ -tocopherol derivatives such as D- ⁇ -tocopherol polyethylene glycol 1000 succinate
  • emulsifying or solvent properties for cyclosporin A and at the same time the synthesis of prostanoids such as prostaglandins and inhibit thromboxanes, which can be used to reduce the nephrotoxicity and to subside inflammatory reactions in the skin and at the same time the absorption of cyclosporin A by the intact Promotes skin.
  • the particular advantage of the solutions according to the invention in addition to achieving high concentrations of dissolved cyclosporin A of at least 10%, is that the D- ⁇ -tocopherol derivatives, as a derivative of natural vitamin E, have intrinsic effects, the toxic effects of cyclosporin A in the usual ones counteract high doses with oral use and on the other hand strengthen the intended immunosuppressive effect in the topical treatment of psoriasis via the absorption-promoting effect.
  • Vitamin E and its derivatives influence arachidonic acid metabolism in the sense of inhibiting prostaglandin, thromboxane and leukotriene biosynthesis and increasing prostacyclin formation. These properties are related to biological anti-inflammatory and thrombotic diseases (Machlin, Vitamin E .; in: Machlin, Handbook of Vitamins: Ntritional, Biochemical and Clinical Aspects, pages 99-145, Marcel Dekker, New York, 1984) .
  • vitamin E can also promote the activity of non-steroidal anti-inflammatory drugs (Bertolini et al., Rivista di Pharmakologia et Therapia 8, pages 27-34 (1982); Klein & Blankenhom, comparison of the clinical efficacy of vitamin E) and diclofenac sodium in ankylosing spondylitis (Bmürew's disease), Vitaminspur 2, pages 137-142 (1987)).
  • vitamin E permeates the stratum comeum very well. Quantitative absorption studies on the skin of experimental animals were carried out. So 16 hours after application of 300 ⁇ g a 5 percent. Vitamin E solution in ethanol per cm 2 10.7% vitamin E found in the home layer and approx.
  • vitamin E acts as a membrane-stabilizing antioxidant and inhibits the release of histamine and hydrolytic enzymes.
  • B from the mast cells and the lysosomes by stabilizing tion of their membranes. It also inhibits the synthesis of certain prostaglandins, deactivates oxygen radicals and detoxifies corresponding secondary products (Si, formation of superoxide radicals and peroxides; in: superoxide dismutase - biochemistry and therapeutic use; publisher Puhl & Ries, Perimed Verlag, Er Weg, 1982).
  • vitamin E increases skin moisture and acts as an occlusion agent. All of these properties described are beneficial in treating psoriasis.
  • Cyclosporin A now dissolves completely unexpectedly in such a high concentration so 10% in preparations according to the invention that the combination as a solution is therapeutically useful both in soft gelatin capsules and in topical formulations.
  • formulations can contain thickeners, such as colloidal silica or polyacrylic acid or polyacrylic acid derivatives or cellulose derivatives, and also antioxidants and flavor additives.
  • thickeners such as colloidal silica or polyacrylic acid or polyacrylic acid derivatives or cellulose derivatives, and also antioxidants and flavor additives.
  • composition of the formulation was as follows:
  • Cyclosporin A 100 mg ethyl alcohol 96% 200 mg vitamin E-TPGS 300 mg polyethoxylated castor oil 200 mg as an ethoxylation product of a fat
  • the mixture was filled into hard gelatin capsules and compared to a commercial product in a cross-over experiment on dogs.
  • duct (Sandimmun Optival R ) tested.
  • Blood level analysis was performed using a fluorescence immunoassay.

Abstract

A pharmaceutical preparation contains or consists of cyclosporin A, an emulsifying α-tocopherol derivative, an ethoxylation product of vegetable oils, fatty acids or fats as additional emulsifier and a pharmaceutically usual alcohol.

Description

Pharmazeutische Zubereitung mit Cyclosporin A Pharmaceutical preparation with Cyclosporin A
1. Gebiet der Erfindung1. Field of the Invention
Die Erfindung bezieht sich auf pharmazeutische Zubereitungen, die eine wirksame Menge Cyclosporin A in Kombination mit emul- gierenden Vitamin E-Derivaten sowie einem weiteren Emulgator enthalten.The invention relates to pharmaceutical preparations which contain an effective amount of cyclosporin A in combination with emulsifying vitamin E derivatives and a further emulsifier.
2. Stand der Technik2. State of the art
Cyclosporin A ist ein zyklisches, wasserunlösliches, unpolares Undekapeptid. Die Verbindung ist ein gut wirksames Immunsuppres- sivum, gewonnen aus Pilzkulturen (Cane et al. , Transplant TROC. 13, 349-358 (1981); Ferguson et al. , Surgery 92, 175-182 (1982) ) . Der Arzneistoff wird zur Vorbeugung der Abstoßung transplantierter allogener Organe eingesetzt (Bennett & Norman, Arzn. Rev. Med. 37, 215-224 (1986) ; Van Basen, Surg. Clin. North Am. 66, 435-449 (1986)). Seine immunsuppressive Wirkung beruht auf einer selektiven Hemmung der Zellfunktion, die ein Überleben von z. B. Herztransplantaten ohne Myelozytensuppression erlaubt (Myers et al, New England Journal of Medicine 311, 699 (1984)). Zusätzlich zur Verwendung bei Transplantationen haben neuere klinische Prüfungen gezeigt, daß Cyclosporin A bei der Behand¬ lung einer großen Anzahl von Autoimmunerkrankungen wirksam ist. Beispielsweise wurden klinische Prüfungen zur Behandlung von Polymyositis, systemischen Lupus Erythematodes, Rheumatischer Arthritis oder sogar von jugendlichem insulinabhängigen Diabetes durchgeführt (siehe die entsprechenden Kapitel in: Cyclosporine in Autoimmune Diseases, Herausgeber Schindler, Springer Verlag, Berlin 19985) .Cyclosporin A is a cyclic, water-insoluble, non-polar undecapeptide. The compound is a highly effective immunosuppressant obtained from fungal cultures (Cane et al., Transplant TROC. 13, 349-358 (1981); Ferguson et al., Surgery 92, 175-182 (1982)). The drug is used to prevent rejection of transplanted allogeneic organs (Bennett & Norman, Arzn. Rev. Med. 37, 215-224 (1986); Van Basen, Surg. Clin. North At the. 66, 435-449 (1986)). Its immunosuppressive effect is based on a selective inhibition of cell function, the survival of z. B. Heart transplants allowed without myelocyte suppression (Myers et al, New England Journal of Medicine 311, 699 (1984)). In addition to the use in transplants, recent clinical tests have shown that cyclosporin A is effective in the treatment of a large number of autoimmune diseases. For example, clinical trials were carried out to treat polymyositis, systemic lupus erythematosus, rheumatoid arthritis or even juvenile insulin-dependent diabetes (see the corresponding chapters in: Cyclosporins in Autoimmune Diseases, published by Schindler, Springer Verlag, Berlin 19985).
Cyclosporin A ist ein lipophiles Molekül mit einem Molekular¬ gewicht von 1202 Dalton. Aufgrund der schlechten Wasserlöslich¬ keit und der hohen Lipophilie des Cyclosporin A besitzen dessen pharmazeutische Zusammensetzungen mit üblichen festen oder flüs¬ sigen pharmazeutischen Trägerstoffen oft Nachteile. So werden die Cyclosporine aus solchen Zusammensetzungen nicht zufrieden¬ stellend resorbiert (Cavanak & Sucker, Formulation of Dosage Forms, Prog. Allergy 38, 65-72 (1986)), oder die Zusammensetzun¬ gen werden nicht gut vertragen, oder sie sind bei der Lagerung nicht genügend stabil, beispielsweise gegen die Auskristallisa¬ tion des Cyclosporins. Oft ist die gelöste Konzentration in Re¬ lation zur Dosis von bis zu 1 g täglich niedrig, z. B. nur 3 %, was die Einnahme von 30 g Lösung bedeutet. Eine höhere Löslich¬ keit wird in DE-B-2 907 460 angeführt, worin eine Lösung von Cy¬ closporin in Pflanzenöl, wie Olivenöl oder Maisöl, Ethanol und einem Emulgator aus einem nichtionischen Ester eines Tri- glyzerids mit einem Polyalkylenglycol beschrieben wird. Bei¬ spiele der von diesem Patent bevorzugt angegebenen Zusammen¬ setzungen sind Trinklösung, Trinkemulsion, Injektionslösung und in Kapseln befindliche Lösung. Die Verabreichung der obigen Zusammensetzung erfolgt vorzugs¬ weise intramuskulär oder subkutan oder insbesondere oral. Cy¬ closporin A, appliziert mit obigen Arzneiformen, zeichnet sich durch eine gute Bioverfügbarkeit aus. Nach der Resorption bindet die Substanz schnell an Plasmaproteine und hat eine terminale Halbwertszeit von 24 Stunden. Es wird zu einem hohen Prozentsatz in der Leber metabolisiert, wobei die biliäre Exkretion die Haupteliminationsroute ist (Beverige, Cyclosporin A; in: Pro- ceedings of International Symposium, Cambridge, Herausgeber White, Seiten 35-44 (1982)).Cyclosporin A is a lipophilic molecule with a molecular weight of 1202 daltons. Due to the poor water solubility and the high lipophilicity of cyclosporin A, its pharmaceutical compositions with conventional solid or liquid pharmaceutical carriers often have disadvantages. Thus, the cyclosporins from such compositions are not satisfactorily absorbed (Cavanak & Sucker, Formulation of Dosage Forms, Prog. Allergy 38, 65-72 (1986)), or the compositions are not well tolerated, or they are in the Storage not sufficiently stable, for example against the crystallization of the cyclosporin. Often the dissolved concentration is low in relation to the dose of up to 1 g daily, e.g. B. only 3%, which means taking 30 g of solution. A higher solubility is given in DE-B-2 907 460, which describes a solution of cyclosporin in vegetable oil, such as olive oil or corn oil, ethanol and an emulsifier from a nonionic ester of a triglyceride with a polyalkylene glycol. Examples of the compositions specified by this patent are drinking solution, drinking emulsion, injection solution and solution in capsules. The above composition is preferably administered intramuscularly or subcutaneously or, in particular, orally. Cy¬ closporin A, applied with the above dosage forms, is characterized by good bioavailability. After absorption, the substance quickly binds to plasma proteins and has a terminal half-life of 24 hours. It is metabolized to a high percentage in the liver, with biliary excretion being the main route of elimination (Beverige, Cyclosporin A; in: Procedures of International Symposium, Cambridge, Ed. White, pages 35-44 (1982)).
Trotz des großen Wertes als Immunsuppressivum ist die klinische Verwendung von Cyclosporin A durch die Hauptnebenwirkung bei der chronischen Anwendung limitiert, die in der Nephrotoxizität des Wirkstoffes selber besteht (Van Buren, Surg. Clin. North Am. 66, 435-449 (1986)). Auch in etwa 80 % der Nierentransplantations¬ patienten tritt Nierentoxizität auf (Kahan, Dial. Transplant. 12, 620-30 (1983)), und zwar durch diese substanzimmanente Ne¬ benwirkung, die zum Schutz des Transplantates vor der Abstoßung angewendet wird.Despite its great value as an immunosuppressant, the clinical use of cyclosporin A is limited by the main side effect in chronic use, which is the nephrotoxicity of the active substance itself (Van Buren, Surg. Clin. North Am. 66, 435-449 (1986)) . Kidney toxicity also occurs in about 80% of kidney transplant patients (Kahan, Dial. Transplant. 12, 620-30 (1983)), specifically because of this substance-inherent side effect which is used to protect the transplant from rejection.
Häufige Nebeneffekte von Cyclosporinbehandlungen bei verschie¬ denen Autoimmunerkrankungen schließen neben der Nephrotoxizität die Hypertension, Hyperkaliämie, Hyperurikoämie, Hepatotoxizi- tät, Anämie, Hypertrichiose, Gingivalhyperplasie, gastrointesti- nale Nebenwirkungen, Tremor und Paresthesien ein (Von Graffen- ried et al., Cyclosporine in Autoimmune Diseases, Herausgeber Schindler, Springer Verlag, Berlin, Seiten 59-73 (1985) ) . Von den hier zitierten Nebenwirkungen ist die häufigste die Nephro¬ toxizität. Die akute, durch Cyclosporin induzierte Nephrotoxizi¬ tät ist dosisabhängig und korreliert mit den Cyclosporinblut- spiegeln. Sie ist reversibel nach Dosisreduktion oder nach Been¬ digung der Cyclosporintherapie (Chapman et al., Lancet I, 128 (1985)) . Akute Cyclosporinnephrotoxizität geht morphologisch einher mit tubulären Läsionen, die durch Einschlußkörperchen, isometrische Vakuolisierung und Mikrocalzifizierung gekennzeichnet sind (Mihatsch et al., Transplant. Proc. 15, 2821 (1983)). Dieses führt zu einer Abnahme der glomerulären Filtrationsrate, wie an¬ hand des schnellen Anstiegs von Serumkreatinin in cyclosporin- behandelten Patienten erkannt werden kann. Ein Grund dafür könnte die Störung der Mikrozirkulation durch Interaktion von Cyclosporin mit der lokalen Prostacyclinsynthese sein (Neild et al.; in: Cyclosporine, Herausgeber Kahan, Gruen & Stratton, Or¬ lando, Florida, Seite 182 (1984)).Frequent side effects of cyclosporin treatments in various autoimmune diseases include, in addition to nephrotoxicity, hypertension, hyperkalemia, hyperuricoemia, hepatotoxicity, anemia, hypertrichiosis, gingival hyperplasia, gastrointestinal side effects, tremor and paresthesia (Von Graffenerosporine in, Autoimmune Diseases, editor Schindler, Springer Verlag, Berlin, pages 59-73 (1985)). Of the side effects cited here, the most common is nephro toxicity. The acute nephrotoxicity induced by cyclosporin is dose-dependent and correlates with the cyclosporin blood levels. It is reversible after dose reduction or after the end of cyclosporin therapy (Chapman et al., Lancet I, 128 (1985)). Acute cyclosporin ephrotoxicity is morphologically associated with tubular lesions which are characterized by inclusion bodies, isometric vacuolization and microcalcification (Mihatsch et al., Transplant. Proc. 15, 2821 (1983)). This leads to a decrease in the glomerular filtration rate, as can be seen from the rapid increase in serum creatinine in cyclosporin-treated patients. One reason for this could be the disruption of the microcirculation due to the interaction of cyclosporin with the local prostacyclin synthesis (Neild et al .; in: Cyclosporine, editor Kahan, Gruen & Stratton, Orlando, Florida, page 182 (1984)).
Obwohl der Mechanismum der renalen Dysfunktion noch nicht voll¬ ständig aufgeklärt ist, konnte gezeigt werden, daß die renale Synthese von Thromboxan während des Fortschreitens von immun- und nicht immunvermittelten Modellen renaler Schädigung auftritt (Lianos et al., J. Clin. Invest. 72, 1439-1448 (1983); Okegawa et al., J. Clin. Invest. 71, 81-90 (1983)). Thromboxan ist ein Prostanoid und damit Metabolit der Arachidonsäure aus dem Cyclooxigenasezyklus. Die anderen Prostanoide sind Prosta¬ glandine und Prostacycline. Prostanoide sind sehr wirksame Me¬ diatoren, die während immunologisch erzeugter Entzündungspro¬ zesse entstehen. Sie können grundlegend die renale Hämodynamik ändern (Morley; in: Lymphokines, Herausgeber Pic, Academic Press, New York, 4, 377-391 (1981)).Although the mechanism of renal dysfunction has not yet been fully elucidated, it has been shown that renal synthesis of thromboxane occurs as immune and non-immune mediated models of renal damage progress (Lianos et al., J. Clin. Invest. 72 , 1983, 1439-1448; Okegawa et al., J. Clin. Invest. 71, 81-90 (1983)). Thromboxan is a prostanoid and therefore a metabolite of arachidonic acid from the cyclooxygenase cycle. The other prostanoids are prostaglandins and prostacyclins. Prostanoids are very effective mediators that arise during immunologically generated inflammatory processes. They can fundamentally change renal hemodynamics (Morley; in: Lymphokines, Pic Editor, Academic Press, New York, 4, 377-391 (1981)).
EP-A-0 305 400 beschreibt die Zusammenhänge zwischen gestörter Prostanoidsynthese und Nephrotoxizität. Danach geht die Verab¬ reichung von Cyclosporin mit einer erhöhten Synthese von Throm¬ boxan B2, einem Mediator von Entzündungen, einher. Cyclosporin soll dementsprechend ebenfalls die Bildung von Prostaglandinen der E-Serie, ebenfalls Entzündungsmediatoren, fördern. Die Ab¬ stoßung menschlicher Nierentransplantate konnte in Verbindung gebracht werden mit einem schnellen Anstieg von renal eliminier¬ tem Thromboxan B2. EP-A-0 305 400 beschreibt ferner den Einsatz von w3-ungesättig- ten Fettsäuren in Kombination mit Cyclosporin A zur Hemmung der Prostaglandin- bzw. Thromboxanbildüng.EP-A-0 305 400 describes the relationships between impaired prostanoid synthesis and nephrotoxicity. Thereafter, the administration of cyclosporin is accompanied by an increased synthesis of thromboxane B2, a mediator of inflammation. Accordingly, cyclosporin should also promote the formation of prostaglandins of the E series, also inflammation mediators. The rejection of human kidney transplants has been associated with a rapid increase in renally eliminated thromboxane B2. EP-A-0 305 400 also describes the use of w3-unsaturated fatty acids in combination with cyclosporin A to inhibit prostaglandin or thromboxane formation.
Ein Nachteil einer längerfristigen w3-Fettsäuregabe liegt in der Ausbildung eines Vitamin E-Mangelzustandes. Mangelzustände sind z. B. Hämolyse und eine verkürzte Lebensdauer der Erythrozyten. Im Tierexperiment führt Vitamin-E-Mangel zu degenerativen Mus¬ kelveränderungen, Kreatinurie, erhöhter Hämolyse der Erythrozy¬ ten und zur Beeinflussung bestimmter Hormone und Enzyme sowie des Protein- und Arachidonsäurestoffwechsels (Machlin, Vitamin E; in: Machlin, Handbook of Vitamins: Nutritional, Biochemical and Clinical Aspects, Seiten 99-145, Marcel Dekker, New York, 1984) .A disadvantage of long-term w3 fatty acid administration is the development of a vitamin E deficiency. Deficiency states are e.g. B. hemolysis and a shortened lifespan of the erythrocytes. In animal experiments, vitamin E deficiency leads to degenerative muscle changes, creatinuria, increased hemolysis of the erythrocytes and to the influencing of certain hormones and enzymes as well as the protein and arachidonic acid metabolism (Machlin, Vitamin E; in: Machlin, Handbook of Vitamins: Nutritional , Biochemical and Clinical Aspects, pages 99-145, Marcel Dekker, New York, 1984).
Ein weiterer Nachteil dieser Zusammensetzung mit w3-ungesättig¬ ten Fettsäuren (Fischδlen) ist die offenbar geringe zu errei¬ chende Wirkstoffkonzentration in diesem Öl. So beschreibt EP-A-0 305 400 lediglich eine Konzentration mit 12,5 mg Cyclosporin A pro Gramm Fischöl. Bei einer üblichen täglichen Dosis von mehr als 300 mg Cyclosporin A bedeutet das eine Gesamteinnahmemenge von etwa 24 Gramm der Zubereitung und bei 1 g Cyclosporin A von 80 g Zubereitung. Dieses ist eine für Patienten unzumutbar hohe Ölmenge, die beispielsweise in Weichgelatinekapseln verkapselt zu einer täglichen Einnahme von 24 Kapseln mit 300 mg Cyclospo¬ rin A führen würde. Die parenterale Applikation per Infusion würde bei einer, optimistisch gerechnet, 10-proz. ölhaltigen In¬ fusionsemulsion eine Menge von ca. 240 ml Emulsion mit 300 mg Cyclosporin A bedeuten, ein Volumen, das nur über längere Zeit infundiert werden kann. Beide Aspekte stehen einer chronischen Anwendung, wie sie bei Transplantationspatienten notwendig ist, absolut entgegen.A further disadvantage of this composition with w3-unsaturated fatty acids (fish oils) is the apparently low active substance concentration which can be achieved in this oil. For example, EP-A-0 305 400 only describes a concentration with 12.5 mg cyclosporin A per gram of fish oil. With a usual daily dose of more than 300 mg cyclosporin A, this means a total intake of about 24 grams of the preparation and with 1 g cyclosporin A of 80 g preparation. This is an unreasonably high amount of oil for patients, which, for example, encapsulated in soft gelatin capsules would lead to a daily intake of 24 capsules with 300 mg of cyclosporin A. Parenteral application by infusion would be, with an optimistic calculation, 10 percent. oil-containing infusion emulsion means an amount of approximately 240 ml of emulsion with 300 mg of cyclosporin A, a volume which can only be infused over a long period of time. Both aspects absolutely oppose a chronic application, as is necessary for transplant patients.
Die Formulierungen entsprechend der DE-B-2 907 460 zeichnen sich zwar durch ein sehr hohes Lösungsve. mögen für Cyclosporin A aus, haben jedoch den Nachteil, daß sie nur Pflanzenöle umfassen, die keinerlei Prostaglandin- oder Thromboxansynthese-hemmende Stoffe enthalten. Das heißt, daß durch die Zubereitungen die Nephro¬ toxizität des Cyclosporin A nicht gehemmt wird. Die im Handel befindliche parenterale Lösung des Cyclosporin A (Sandimmun^) enthält in 1 ml Lösung 50 mg Cyclosporin A, 32,9 % Ethanol und 650 mg Cremophor EL, ein ethoxyliertes, hydriertes Rizinusöl. Neben der Ethanolmenge von 2 g pro Anwendung, die eine Belastung für die Leber darstellt, ist nach Literaturberichten Cremophor EL nephrotoxisch ähnlich wie Cyclosporin A selber (Thiel et al. , Clin. Nephrol. 25 (Suppl. 1), 540-542 (1986); Finn et al. , Renal Failure 11, 3-15 (1989)). So führt Cremophor EL in der isolier¬ ten, perfundierten Rattenniere zu einer deutlichen renalen Vaso- konstriktion mit reduziertem renalen Blutfluß und tubulärer Dys- funktion (Besarab et al., Transplantation 44, 195-201 (1987); Luke et al., Transplantation 43, 795-799 (1987)). Im weiteren verursacht Cremophor EL anaphylaktische Reaktionen bis zum Schock (Chapuis et al. , Engl. J. Med. 312, 1259 (1985), Leunis¬ sen et al., Lancet 1, 637 (1986); Magalini et al., Transplanta¬ tion 42, 443-444 (1986)). Als Ursache der anaphylaktoiden Reak¬ tion wurde Cremophor EL angesehen, da es zu Histaminliberation führt (Ennis et al. , Agents Action 12, 64-80 (1982)). In einigen Therapiefällen mit der i. v. Lösung wurde die allergische Reak¬ tion bei der ersten Anwendung am Menschen beobachtet (Friedmann et al., Am. J. Med. 78, 343-345 (1985); Magalini et al. , Trans¬ plantation 42, 443-444 (1986)). Nachteil der handelsüblichen parenteralen Zubereitung ist demnach der Inhaltsstoff Cremophor EL. Es ist daher eine Formulierung anzustreben, die die obigen Nebenwirkungen vermeidet und die Arzneimittelsicherheit erhöht.The formulations according to DE-B-2 907 460 are distinguished by a very high solution. like for cyclosporin A, However, they have the disadvantage that they only comprise vegetable oils which do not contain any substances that inhibit prostaglandin or thromboxane synthesis. This means that the preparations do not inhibit the nephro-toxicity of cyclosporin A. The commercially available parenteral solution of cyclosporin A (Sandimmun ^) contains in 1 ml solution 50 mg cyclosporin A, 32.9% ethanol and 650 mg Cremophor EL, an ethoxylated, hydrogenated castor oil. In addition to the amount of ethanol of 2 g per application, which is a burden on the liver, according to literature reports Cremophor EL is nephrotoxically similar to cyclosporin A itself (Thiel et al., Clin. Nephrol. 25 (Suppl. 1), 540-542 (1986 ); Finn et al., Renal Failure 11, 3-15 (1989)). Thus, Cremophor EL leads in the isolated, perfused rat kidney to a clear renal vasoconstriction with reduced renal blood flow and tubular dysfunction (Besarab et al., Transplantation 44, 195-201 (1987); Luke et al., Transplantation 43, 795-799 (1987)). Furthermore, Cremophor EL causes anaphylactic reactions up to shock (Chapuis et al., Engl. J. Med. 312, 1259 (1985), Leunis¬ sen et al., Lancet 1, 637 (1986); Magalini et al., Transplanta Tion 42, 443-444 (1986)). Cremophor EL was regarded as the cause of the anaphylactoid reaction since it leads to histamine liberation (Ennis et al., Agents Action 12, 64-80 (1982)). In some therapy cases with the iv solution, the allergic reaction was observed when first used in humans (Friedmann et al., Am. J. Med. 78, 343-345 (1985); Magalini et al., Transplantation 42 , 443-444 (1986)). The disadvantage of the commercially available parenteral preparation is therefore the ingredient Cremophor EL. A formulation should therefore be sought that avoids the above side effects and increases drug safety.
Die günstigen immunsuppressiven Eigenschaften von Cyclosporin A werden bei der Behandlung der Psoriasis ausgenutzt. Aufgrund seines hohen Molekulargewichts und seiner sehr hohen Lipophilie ist jedoch Cyclosporin A nicht imstande, intakte Haut, speziell das Stratum Comeum, zu durchdringen. Aus diesem Grunde werden schwere Psoriasisfälle mit der oralen und parenteralen Cyclospo- ringabe behandelt. Nachteil dieser Anwendung sind die systemi¬ schen Nebenwirkungen auf den Kreislauf (Hypertonie) und die Nie¬ renfunktion. Topische Zubereitungen zur Behandlung der Psoria- sis, womit die systemischen Nebenwirkungen reduziert würden, benötigen Resorptionsförderer, wie z. B. Propylenglycol und Azone (Duncan et al., British Journal of Dermatology 123, 631- 640 (1990)). Nun ist aber gerade von Azone bekannt, daß seine permeationsfördernden Eigenschaften auf eine Störung oder sogar Zerstörung der Schutzfunktion des Stratum Comeum zurückzuführen sind. Propylenglycol führt zu einem Austrocknen der Haut. Beide Substanzen würden also eher der Abheilung der Psoriasis hinder¬ lich als förderlich sein. Aus diesem Grunde wäre eine topische Zubereitung mit einem therapeutisch ausreichenden Cyclosporin-A- Gehalt in Kombination mit den Heilungsprozeß fördernden Stoffen wünschenswert. Darüber hinaus sollte die Kombination die Permea¬ tion des Cyclosporin A durch intakte Haut fördern.The beneficial immunosuppressive properties of cyclosporin A are used in the treatment of psoriasis. Due to its high molecular weight and its very high lipophilicity, however, cyclosporin A is unable to penetrate intact skin, especially the stratum comeum. For this reason severe cases of psoriasis treated with oral and parenteral cyclosporin administration. The disadvantage of this application is the systemic side effects on the circulation (hypertension) and kidney function. Topical preparations for the treatment of psoriasis, which would reduce the systemic side effects, require absorption promoters, such as. B. Propylene glycol and Azone (Duncan et al., British Journal of Dermatology 123, 631-640 (1990)). Now it is known from Azone that its permeation-promoting properties are due to a disturbance or even destruction of the protective function of the stratum comeum. Propylene glycol dries out the skin. Both substances would therefore hinder the healing of psoriasis rather than promote it. For this reason, a topical preparation with a therapeutically sufficient cyclosporin A content in combination with substances that promote the healing process would be desirable. In addition, the combination should promote the permeation of cyclosporin A through intact skin.
3. Aufgabe der Erfindung3. Object of the invention
Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist es nun, ein vorteilhaftes Lδsungsmittelsystem zu finden, das Cyclosporin A in ausreichen¬ der Menge löst, so daß es in der therapeutisch gebräuchlichen täglichen Dosierung oral eingenommen werden kann, die nephro- toxische Wirkung reduzieren kann und bei topischer Applikation sowohl die Hautpermeation fördern als auch den Heilungsprozeß bei der Behandlung der Psoriasis unterstützen kann.The object of the present invention is now to find an advantageous solvent system which dissolves cyclosporin A in sufficient quantity so that it can be taken orally in the daily dosage which is therapeutically customary, and can reduce the nephro-toxic effect and, when applied topically, both promote skin permeation as well as support the healing process in the treatment of psoriasis.
4. Beschreibung der Erfindung4. Description of the invention
Die der Erfindung zugrundeliegende Aufgabe wird nun durch eine pharmazeutische Zubereitung gelöst, die aus Cyclosporin A, einem emulgierenden α-Tocopherol-Derivat, einem Ethoxylierungsprodukt von Pflanzenölen, Fettsäuren oder Fetten als weiterem Emulgator und einem pharmazeutisch üblichen Alkohol besteht oder sie ent¬ hält.The object on which the invention is based is now achieved by a pharmaceutical preparation which consists of cyclosporin A, an emulsifying α-tocopherol derivative, an ethoxylation product of vegetable oils, fatty acids or fats as a further emulsifier and a pharmaceutically customary alcohol or contains them.
Diese pharmazeutische Zubereitung kann durch D-o;-Tocopherolpoly- ethylenglykol-1000-Succinat (Vitamin E-TPGS) als α-Tocopherol- Derivat gekennzeichnet sein.This pharmaceutical preparation can be characterized by D-o; -tocopherol polyethylene glycol 1000 succinate (vitamin E-TPGS) as an α-tocopherol derivative.
Die pharmazeutische Zubereitung kann ferner durch einen Gehalt an α-Tocopherol-Derivat von bis zu einer 9-fachen Menge auf Basis von Cyclosporin A gekennzeichnet sein.The pharmaceutical preparation can also be characterized by a content of α-tocopherol derivative of up to 9 times the amount based on cyclosporin A.
Die pharmazeutische Zubereitung kann ferner durch einen Gehalt an Cyclosporin A ≥ 10 % auf Basis der Zusammensetzung gekenn¬ zeichnet sein.The pharmaceutical preparation can also be characterized by a content of cyclosporin A ≥ 10% based on the composition.
Die pharmazeutische Zubereitung kann ferner durch seinen Gehalt an Ethanol oder Isopropanol als pharmazeutisch üblicher Alkohol, insbesondere in Mengen bis 30 %, gekennzeichnet sein.The pharmaceutical preparation can also be characterized by its ethanol or isopropanol content as the pharmaceutically customary alcohol, in particular in amounts of up to 30%.
Die pharmazeutische Zubereitung kann femer durch einen Gehalt an ethoxyliertem Rizinusöl als weiterem Emulgator gekennzeichnet sein.The pharmaceutical preparation can also be characterized by a content of ethoxylated castor oil as a further emulsifier.
Die pharmazeutische Zubereitung kann ferner durch einen Gehalt an Verdickungsmittel gekennzeichnet sein.The pharmaceutical preparation can also be characterized by a thickener content.
Erfindungsgemäß wurde also überraschend gefunden, daß emulgie- rende α-Tocopherol-Derivate , wie D-α-Tocopherolpolyethylengly- col-1000-Succinat, ein ausgezeichnetes Emulgier- bzw. Lösungs¬ vermögen für Cyclosporin A aufweisen, gleichzeitig die Synthese von Prostanoiden wie Prostaglandinen und Thromboxanen hemmen, was zur Reduktion der Nephrotoxizität und zum Abklingen von Entzündungsreaktionen in der Haut ausgenützt werden kann und gleichzeitig die Resorption von Cyclosporin A durch die intakte Haut fördert. Der besondere Vorteil der erfindungsgemäßen Lösungen besteht neben der Erzielung hoher Konzentrationen an gelöstem Cyclosporin A von mindestens 10 % darin, daß die D-α- Tocopherol-Derivate als Derivat von natürlichem Vitamin E Eigenwirkungen besitzen, die einerseits toxischen Wirkungen von Cyclosporin A bei den üblichen hohen Dosen bei oraler Anwendung entgegenwirken und andererseits den beabsichtigten immunsuppressiven Effekt bei der topischen Behandlung der Psoriasis über die resorptionsfordernde Wirkung verstärken.According to the invention it was surprisingly found that emulsifying α-tocopherol derivatives, such as D-α-tocopherol polyethylene glycol 1000 succinate, have excellent emulsifying or solvent properties for cyclosporin A, and at the same time the synthesis of prostanoids such as prostaglandins and inhibit thromboxanes, which can be used to reduce the nephrotoxicity and to subside inflammatory reactions in the skin and at the same time the absorption of cyclosporin A by the intact Promotes skin. The particular advantage of the solutions according to the invention, in addition to achieving high concentrations of dissolved cyclosporin A of at least 10%, is that the D-α-tocopherol derivatives, as a derivative of natural vitamin E, have intrinsic effects, the toxic effects of cyclosporin A in the usual ones counteract high doses with oral use and on the other hand strengthen the intended immunosuppressive effect in the topical treatment of psoriasis via the absorption-promoting effect.
So beeinflussen Vitamin E bzw. seine Derivate den Arachidon- säurestoffWechsel im Sinne einer Hemmung der prostaglandin-, Thromboxan- und Leukotrienbiosynthese und einer Erhöhung der Prostacyclinbildung. Diese Eigenschaften stehen mit einer biolo¬ gischen Entzündungshemmung und mit thrombotischen Erkrankungen in Zusammenhang (Machlin, Vitamin E.; in: Machlin, Handbook of Vitamins: Ntritional, Biochemical and Clinical Aspects, Seiten 99-145, Marcel Dekker, New York, 1984) . Vitamin E kann nach ora¬ ler Einnahme ebenfalls die Aktivität nicht steroidaler entzün¬ dungshemmender Arzneistoffe fördern (Bertolini et al., Rivista di Pharmakologia et Therapia 8, Seiten 27-34 (1982); Klein & Blankenhom, Vergleich der klinischen Wirksamkeit von Vitamin E und Diclofenac Natrium bei Spondylitis Ancylosans (Morbus Bech- terew) , Vitaminspur 2, Seiten 137-142 (1987)). Nach topischer Anwendung permeiert Vitamin E sehr gut das Stratum Comeum. Es wurden quantitative Resorptionsstudien an der Haut von Versuchs¬ tieren durchgeführt. So wurde 16 Stunden nach Applikation von 300 μg einer 5-proz. Vitamin E-Lösung in Ethanol pro cm2 10,7 % Vitamin E in der Homschicht und ca. 40,9 % in darunterliegenden Hautschichten wiedergefunden (Djerassi et al., Vitamin E: Bio¬ chemical function and its role in cosmetics, Drug & Cosmetic Industry 13, Nr. 1, Seiten 29-31, 34, 78 (1986)). Lokal appli¬ ziert wirkt Vitamin E als membranstabilisierendes Antioxydans und hemmt die Freisetzung von Histamin und hydrolytischen Enzy¬ men z. B. aus den Mastzellen und den Lysosomen durch Stabilisie- rung ihrer Membranen. Ebenfalls hemmt es die Synthese bestimmter Prostaglandine, desaktiviert Sauerstoffradikale und entgiftet entsprechende Folgeprodukte (Sies, Bildung von Superoxidradika¬ len und Peroxiden; in: Superoxiddismutase - Biochemie und thera¬ peutischer Einsatz; Herausgeber Puhl & Ries, Perimed Verlag, Erlangen, 1982) . Zudem erhöht Vitamin E die Hautfeuchtigkeit und wirkt quasi als Okklusionsmittel. Alle diese beschriebenen Eigenschaften sind bei der Behandlung der Psoriasis von Vorteil.Vitamin E and its derivatives influence arachidonic acid metabolism in the sense of inhibiting prostaglandin, thromboxane and leukotriene biosynthesis and increasing prostacyclin formation. These properties are related to biological anti-inflammatory and thrombotic diseases (Machlin, Vitamin E .; in: Machlin, Handbook of Vitamins: Ntritional, Biochemical and Clinical Aspects, pages 99-145, Marcel Dekker, New York, 1984) . After oral administration, vitamin E can also promote the activity of non-steroidal anti-inflammatory drugs (Bertolini et al., Rivista di Pharmakologia et Therapia 8, pages 27-34 (1982); Klein & Blankenhom, comparison of the clinical efficacy of vitamin E) and diclofenac sodium in ankylosing spondylitis (Bechterew's disease), Vitaminspur 2, pages 137-142 (1987)). After topical application, vitamin E permeates the stratum comeum very well. Quantitative absorption studies on the skin of experimental animals were carried out. So 16 hours after application of 300 μg a 5 percent. Vitamin E solution in ethanol per cm 2 10.7% vitamin E found in the home layer and approx. 40.9% in the underlying skin layers (Djerassi et al., Vitamin E: Bio¬ chemical function and its role in cosmetics, drug & Cosmetic Industry 13, No. 1, pages 29-31, 34, 78 (1986)). Applied locally, vitamin E acts as a membrane-stabilizing antioxidant and inhibits the release of histamine and hydrolytic enzymes. B. from the mast cells and the lysosomes by stabilizing tion of their membranes. It also inhibits the synthesis of certain prostaglandins, deactivates oxygen radicals and detoxifies corresponding secondary products (Si, formation of superoxide radicals and peroxides; in: superoxide dismutase - biochemistry and therapeutic use; publisher Puhl & Ries, Perimed Verlag, Erlangen, 1982). In addition, vitamin E increases skin moisture and acts as an occlusion agent. All of these properties described are beneficial in treating psoriasis.
Cyclosporin A löst sich nun völlig unerwartet in einer so hohen Konzentration ≥ 10 % in erfindungsgemäßen Zubereitungen, daß die Kombination als Lösung therapeutisch sinnvoll sowohl in Weich¬ gelatinekapseln als auch in topischen Formulierungen einsetzbar ist.Cyclosporin A now dissolves completely unexpectedly in such a high concentration so 10% in preparations according to the invention that the combination as a solution is therapeutically useful both in soft gelatin capsules and in topical formulations.
Des weiteren können die Formulierungen Verdickungsmittel, wie kolloidale Kieselsäure oder Polyacrylsäure oder Polyacrylsäure- derivate oder Cellulosederivate, sowie Antioxydantien und Ge- schmackshilfsstoffe enthalten.Furthermore, the formulations can contain thickeners, such as colloidal silica or polyacrylic acid or polyacrylic acid derivatives or cellulose derivatives, and also antioxidants and flavor additives.
5. Beispiele5. Examples
Beispiel 1 (Weichgelatinekapsel)Example 1 (soft gelatin capsule)
Die Zusammensetzung der Formulierung war wie folgt:The composition of the formulation was as follows:
Cyclosporin A 100 mg Ethylalkohol 96 % 200 mg Vitamin E-TPGS 300 mg Polyethoxiliertes Rizinusöl 200 mg als Ethoxylierungs- produkt eines FettesCyclosporin A 100 mg ethyl alcohol 96% 200 mg vitamin E-TPGS 300 mg polyethoxylated castor oil 200 mg as an ethoxylation product of a fat
Polyethylenglycol 400 200 mgPolyethylene glycol 400 200 mg
Die Mischung wurde in Hartgelatinekapseln abgefüllt und im cross-over-Versuch an Hunden im Vergleich zu einem Handelspro- dukt (Sandimmun OptivalR) geprüft. Die Blutspiegelanalytik wurde mittels Fluoreszenz-Immun-Essay durchgeführt.The mixture was filled into hard gelatin capsules and compared to a commercial product in a cross-over experiment on dogs. duct (Sandimmun Optival R ) tested. Blood level analysis was performed using a fluorescence immunoassay.
Aus Fig. 1 ist eindeutig ersichtlich, daß die erfindungsgemäße KapselZubereitung dem Handelsprodukt in Hinblick auf Blutspiegel gleichwertig ist. 1 clearly shows that the capsule preparation according to the invention is equivalent to the commercial product with regard to blood levels.

Claims

Patentansprüche claims
1. Pharmazeutische Zubereitung, bestehend aus oder enthaltend Cyclosporin A, ein emulgierendes α-Tocopherol-Derivat, ein Ethoxylierungsprodukt von Pflanzenölen, Fettsäuren oder Fetten als weiteren Emulgator und einen pharmazeutisch üblichen Alko¬ hol.1. Pharmaceutical preparation consisting of or containing cyclosporin A, an emulsifying α-tocopherol derivative, an ethoxylation product of vegetable oils, fatty acids or fats as a further emulsifier and a pharmaceutically customary alcohol.
2. Pharmazeutische Zubereitung nach Anspruch 1, gekennzeichnet durch D-α-Tocopherolpolyethylenglykol-1000-Succinat als α-Toco¬ pherol-Derivat.2. Pharmaceutical preparation according to claim 1, characterized by D-α-tocopherol polyethylene glycol 1000 succinate as α-tocopherol derivative.
3. Pharmazeutische Zubereitung nach einem der vorhergehenden An¬ sprüche, gekennzeichnet durch einen Gehalt an einem α- Tocopherol-Derivat von bis zu einer 9-fachen Menge auf Basis von Cyclosporin A.3. Pharmaceutical preparation according to one of the preceding claims, characterized by a content of an α-tocopherol derivative of up to a 9-fold amount based on cyclosporin A.
4. Pharmazeutische Zubereitung nach einem der vorhergehenden An¬ sprüche, gekennzeichnet durch einen Gehalt an Cyclosporin A ≥ 10 % auf Basis der Zusammensetzung.4. Pharmaceutical preparation according to one of the preceding claims, characterized by a content of cyclosporin A ≥ 10% based on the composition.
5. Pharmazeutische Zubereitung nach einem der vorhergehenden An¬ sprüche, gekennzeichnet durch einen Gehalt an Ethanol oder Iso¬ propanol als pharmazeutisch üblicher Alkohol, insbesondere in Mengen bis 30 % auf Basis der Zusammensetzung.5. Pharmaceutical preparation according to one of the preceding claims, characterized by a content of ethanol or isopropanol as the pharmaceutically customary alcohol, in particular in amounts of up to 30% based on the composition.
6. Pharmazeutische Zubereitung nach einem der vorhergehenden An¬ sprüche in Form, gekennzeichnet durch einen Gehalt an ethoxy¬ liertem Rizinusöl als weiteren Emulgator.6. Pharmaceutical preparation according to one of the preceding claims in the form, characterized by a content of ethoxylated castor oil as a further emulsifier.
7. Pharmazeutische Zubereitung nach Anspruch 6, gekennzeichnet durch einen Gehalt an Verdickungsmittel. 7. Pharmaceutical preparation according to claim 6, characterized by a content of thickener.
PCT/EP1996/002559 1995-06-16 1996-06-13 Pharmaceutical preparation with cyclosporin a WO1997000080A1 (en)

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ZA965087B (en) 1997-01-22
AU705155B2 (en) 1999-05-13
DE19521974A1 (en) 1996-12-19

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